Daňová evidence vs účetnictví: Jaký je rozdíl a v čem spočívá

Založili jste si novou firmu a nevíte, jak spravovat své finance vůči státu? Na výběr máte dvě možnosti – daňovou evidenci nebo účetnictví (dříve jednoduché a podvojné účetnictví). V tomto článku si vysvětlíme, co jednotlivé pojmy znamenají a jaký je mezi nimi rozdíl. Na konci byste měli sami zhodnotit, do jaké kategorie spadáte a zda-li byste měli vést účetnictví nebo daňovou evidenci.

Co je to účetnictví?

Pojem účetnictví vychází ze Zákona o účetnictví, dříve jste na něj mohli narazit jako na podvojné účetnictví. Podstata účetnictví spočívá v tom, že se jedna položka spáruje na dvou účtech – Má dáti a Dal. Oproti daňové evidenci je účetnictví složité, a proto se velmi často majitelé firem obracejí v této věci na účetní, kteří veškeré informace o hospodaření podniku účtují za ně. Vedení účetnictví je rozsáhlý komplex činností, a proto je nejlepší využívat účetní program. V některých případech seženete i účetní program zdarma.

Kdo vede účetnictví?

Účetnictví vedou fyzické i právnické osoby, ale v obou případech k tomu existují jiné předpoklady. Ve chvíli, kdy fyzická či právnická osoba musí vést účetnictví, stává se z něj účetní jednotka. 

Podnikatel musí vést účetnictví v případě, že jeho obrat přesáhne za rok 25 milionů korun. Povinnost vést účetnictví v tomto případě vzniká první den následující po kalendářním roce, ve kterém se stal účetní jednotkou. Druhý případ, kdy podnikatel musí vést účetnictví je ve chvíli, kdy byl zapsán do obchodního rejstříku. Pokud se do něj nechá fyzická či právnická osoba zapsat, stává se dnem zápisu účetní jednotkou. Dále musí podnikatel vést účetnictví v případě, že mu to ukládá zvláštní právní předpis nebo se pro to rozhodl dobrovolně. Povinnost vést účetnictví má podnikatel alespoň pět let a k daňové evidenci se smí vrátit v případě, že za toto období nedosáhl ročního obratu 25 milionů korun.

Co je to daňová evidence?

Daňová evidence je na rozdíl od účetnictví zakotvená v Zákoně o daních z příjmu. Daňová evidence byla dříve známá jako jednoduché účetnictví. Informace o hospodaření firmy nezachycuje na dvou účtech ale pouze na jednom. V podstatě jenom rozděluje položky na příjmy, daňově uznatelné výdaje a informuje o pohybu majetku a prostředcích firmy. Daňová evidence slouží podnikatelům především pro to, aby zhodnotili svou ekonomickou situaci a aby věděli kolik mají zaplatit na dani.

Vedení daňové evidence

Povinnost vést daňovou evidenci mají všichni podnikatelé, kteří nemusí vést účetnictví, tedy nejsou účetní jednotkou. Daňovou evidenci zvládne většinou podnikatel vést sám, jelikož jde pouze o vedení souhrnné evidence všech dokladů o příjmech a výdajích. Nejlepší způsob jak vést evidenci je v tabulce (Excel) a je důležité uvádět:

  • druh účetního dokladu,
  • datum vystavení účetního dokladu,
  • popis transakce
  • a rozdělení příjmů a výdajů na daňové a nedaňové.

Jednoduché účetnictví a daňová evidence

Výše jsme uváděli, že se dříve daňová evidence nazývala jednoduché účetnictví. Na rozdíl od pojmu podvojné účetnictví, který už v zákoně nikde nenajdete, jednoduché účetnictví existuje. Jeho význam se však změnil. Jednoduché účetnictví je způsob účtování, který mohou využívat cirkve, odbory nebo zapsané spolky.

Mohlo by vás zajímat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *